14‏/9‏/2008

عربية التين الشوكي

عايز أوضح حاجة بسيطة قبل ماتقروا القصيدة الجاية ، وهى ان أنا إنسان مسلم وعارف ربنا كويس ، لا أنا شيوعى ولا أشتراكى ولا أنا مؤمن بالمذاهب وان النظريات دي خالص ، واى تشابه بين كلماتى الجاية ومبادئ الشيوعية فده راجع لتشابه حالنا دلوقت مع الدول اللى الشيوعية اتعملت عشانها مش أكتر ، الكلام المكتوب ده ماهو إلا صرخة أعتراض على تردى الأوضاع وأزدياد الفجوة بين الناس اللى فوق وبينا .. احنا الناس اللى تحت لكن هو لا حقد طبقى ولا أى حاجة من الكلام الفاغ ده .. ودمتم
عربية الجيب شيروكى
وعربية التين الشوكى
بيقولوا كلمة حق
دا سيد .. ودا مملوكى
************
الفرق عمال يوسع
والجرح لسه بيوجع
والق مش راح يرجع
إلا بسجن اللى باعوكى
...
عربية التين الشوكى
بتقول أن أنا مملوكى
*************
لا أنا ماركس ولا شيوعى
ولا جي أشحت بدموعى
أنا عايز حق ضلوعى
اللى أنطحنوا وبنواكى
....
عربية التين الشوكى
بتقول ان أنا مملوكى
**********
مش طالب تأميم تركة
ولا عايز أشمع شركة
أنا طالب حقى فى بكرة
وحياة امك وأبوكى
..... عربية التين الشوكى

هناك 10 تعليقات:

Beram ElMasry يقول...

ان كنت ممن يتذوقون الشعر العامى والزجل ، ارجو زيارة مدونتى والتفضل بالنقد والتعليق ، فالنقد كالنصح ، والدال على الخير كفاعله
كلنا نقدس مصر ، ولكن اليس من حقنا ان نغضب اذا ما انحرف المسار
ساعود لاستمتع بشعرك على مهل

Mohamed Abdelgeleel يقول...

مركز ضحايا لحقوق الانسان بالاسكندرية يهيب بكل الناشطين والاعلاميين والصحفيين ولجان حقوق الانسان للمشاركة فى المؤتمر الصحفى الحاشد من وراء اغلاق مدرسة الجزيرة بالاسكندرية جريمة تشريد الف تلميذ بالاسكندرية باغلاق مدرستهم فى اول ايام الدراسة وذلك يوم الجمعة الموافق 19/9/2008 فى تمام الساعة التاسعة مساءا بنادى المحامين - كورنيش جليم - الاسكندرية

محمد عبد القوى يقول...

beram elmasry
فى الطريق إليك وفى أنتظار زيارتك الثانية

محمد عبد القوى يقول...

محمد عبد الجليل
ألا أن نصر الله قريب ..
مش ها أقدر أجى يا جاليليو لكن انا متابع من ع النت ، ةبأدعو معاك كل زوار المدونة للمشاركة ، خصوصا اللى من الأسكندرية
وربنا معاكو ومعانا

مدحت محمد يقول...

كل سنة وانت طيب ياباشا

Beram ElMasry يقول...

عزيزى المهذب . محمد عبدالقوى
شكرا على الاطراء الجميل وهذا التواضع ، ويشرفنى صداقتك ، اعجبتنى خفة الظل فى عربية التين ، مع الالم من الجرح المتسع والفوارق الطبقية ، ثم انقلبت مخيفا تفزع الضمائر الميتة ، وترسم بتوفيق شديد صورة الكفيف ، رمضان طيب ليست بحلاوة التين الشوكى ، وبكل صدق انصح لك بان لا تجبر قلمك ان يكتب مالا يتفاعل فى خاطرك ويستفذ ملكة الشعر عندك ، ولا تتعجل فالعمل المهضوم اجود وراجع الاخطاء الطباعية ، اخى . احرص على ان يكون عملك متقن واستفد من كل نقد ، معزرة للاطالة ولكنها فرحتى بصداقتك
ارجو التكرم بمعاودة الزيارة لمدونتى
ولا تحرمنى من النقد والتوجيه ، وقراة بقية الموضوعات
مع خالص شكرى وامتنانى

دعاء مواجهات يقول...

جميله اوى

بس انا مش معاك ف المقدمه دى خالص

احنا غير مطالبين بتبرير ادبنا وشعرنا واى حاجه حاسينها

وانت مش فى موضع الاتهام بالشيوعيه لمجرد ذكر اسم ماركس

عادى جدا

انا قولت انت هتضرب جامد

لاقيتها مجرد كلمه بس

ولا يهمك

بس بجد معانيها جامدة

تقبل تحياتى

محمد عبد القوى يقول...

مدحت محمد
وانت طيب ياسلطان الباشا

محمد عبد القوى يقول...

بيرم المصرى
متشكر جدا ياصاحبى على نقدك الصادق
صدقنى انى متفق معاك فى كل كلمة قولتها ودرجة رضايا عن اللى مقدمه مش اكتر من درجة اعجابك .. دي أقل بكتير ، بس هى الرغبة الشديدة فى كتابة بوست جديد مناسب للحدث
أنتظر قصيدتى عن الدويقة

محمد عبد القوى يقول...

دعاء مواجهات
المقدمة مش مكتوبة عشان خاطر ماركس قد ماهى مكتوبة لمعانى بقية الكلام
للأسف دلوقت اى حد بيتكلم عن التميز الطبقى والفجوة اللى بتتسع يبقى شيوعى وعايز يرجعنا لعهد تاميم الأثرياء
ثم كمان انا اتهمت بالشيوعية قبل كدة بسبب صورة لجيفارا فما بالك بماركس نفسة