22‏/11‏/2008

مستحيل يامصر اشوفك

قبل ما أكتب
جه على بالي فجأة سؤال ..
بس مُلح
لية انا بكتب عنك أنت ؟؟
رغم كل مافايض فيك ..عندي يشح
ويبقى مفيش
لية مُصر اني أعيش؟؟وانت عايشة جوه مني
لية كتابتي تنادي قلبك؟؟
رغم انك كاسرة قلبى
ماصة دمي
لية بحبك غصب عنى؟؟....
كل حلم فى يوم حلمته
لية لقيتك جوه منه؟؟
ساكنة فيه
كل شعر فى يوم كتبته
لية لقيت أسمك عليه
كل صورة من حياتي
ويا أمي
ولا أبويا
كل لعبة لعبتها
ويا صاحبى
ولا اخويا
كنت دايما لية معانا ؟؟قولى لية؟؟.....
دمعة نزلت من عيونى
رعشة مسكت فى ايديا
والقلم م الحزن شطب
والنسيم قرب عليا
جه وهفهف
قالى افهم
قالى اعرف
وقبل ماتكتب كلامك..طير ورفرف
بص شوف..
هي أية ؟؟.. ولا مين؟؟
غير غلابة وطيبين
هي ست عجوز بتضحك
لابسة توب أسمر حزين
هي مين ؟؟..ولا أية ؟؟
هي رسمة على الخريطة
ولا عسكرى بشريطة
هي حاجة صعبة مرة
ولا طيبة وبسيطة
هي مصر قريبة منك
ولا مصر غريبة عنك
هي مصر مراة أبوك
ولا مصر بجد امك
.................
جت إجابتى فى جملة واحدة
ليكي هاكتب والسلام
دا أنا سمعك زي غنوة
دا أنا شايفك بنت حلوة
ومهما تيجي الريح تهزك
ولا تلقي ألف نوة
مستحيل يامصر اشوفك
سجن وعساكر نظام

هناك 7 تعليقات:

هاني جابر يقول...

دعوة لصيام يومي الأثنين 24/11 - 1/12 والدعاء لإخواننا في غزة والتبرع بثمن وجبة الافطار لأهالينا في غزة
والي عايز يشارك يسجل معانا في حملتنا بوضع البانر في مدونته والمشاركة في الجروب ويدعو الناس كلها للمشاركة معانا
هدفنا 1.000.000 مسلم يدعو ويتبرع لاخواننا الرقم سهل ونقدر نحققه بس عايز تعاون وجدية
والي ميقدرش يصوم يوم يصوم التاني بس لازم نصوم من اجل اخواننا في غزة

البانر علي المدونة


www.bahebalhorea.blogspot.com


http://www.facebook.com/group.php?gid=37720052122

Mr-Biboooo يقول...

اكتر حاجة بتعجبنى هنا انى كل ما اقرا احس انك موهوب و ان انا نظرتى فى محلها

عشان كده اتعودت اتخر فى دخولى عشان احس اكتر بالتطور السريع فى موهبتك
لكن برضه احب انحنى و اسقف و اقف على مشط رجلى من الاعجاب لهذا التساؤل العبقرى هى مصر مراه ابوك و لا مصر بجد امك

اه يا قلبى بجد

محمد عبد القوى يقول...

هاني جابر

شكرا للدعوة
وربنا يكون فى عونهم بجد
وانا بقدم دعوة على دعوتك لكل زوار المدونة للمشاركة

محمد عبد القوى يقول...

Mr-Biboooo

وأنا بستنى تعلقك ده زي هلال رمضان
وبفرح جدا لما ألقيه
وبفرح اكتر لما الاقيني عند حسن ظنك

منورني دايما

Taweel ashawq يقول...

ياااااااه

كلامك جواهر يا فنانا المبدع
بس يا جماعة..علاج داء الأوطان إيه؟؟!!
بتعمل فينا كدا ليه؟؟!

بمصر ولا بفلسطين ولا بكل بلاد في الدنيا حبيبها تعبان ودايما هيمان ولا بترحم عطشو ولهفتو ودايما بتشعل فيه نيران؟؟!!

يا وطني الغريب..!!!

سامحني عكلامي بس الاوطان صارت كدا اليومين دول

ابن مدلل وماكل خيرها ولي يحبها يشتهي خيرها ..لكن حبو ليها كفاية بكتاب احكامها وأوامرها ..يبقى وحيد وهيا بجنبوا وكل الحنية لابنها ميدو...

محمد عبد القوى يقول...

طويل الأشواق

هتحط جرحك على جرحي ونبكي على الأطلال
ولا تدور معايا على حل

Taweel ashawq يقول...

اخ محمد
في البداية انا مش شب
طويل الشوق

بس اكيد مش حستنى نواح الثكالى والأرامل ،ودموع الجوعانين
لازم ندور على حل
وان شاء الله نكون بطريق الحل دا


ولا تدور معايا على حل
اكيد