26‏/10‏/2007

لما تكون؟؟...الحلقة الثالثة

هذه خلاصه تجربه فريدة فى تاليف الشعر المشترك ،خضتها مع صديقتى الأثيرة ايمان حمودة فى حاله من التوحد فى الوجدان الفكرى والأحساس بالقضيه...وكانت نتيجه هذه التجربه ذلك المسلسل الشعرى والمقسم إلى4 حلقات ،ألفت هى منها الحلقه الأولى والثالثه وألفت أنا الثانيه والرابعه...وأليكم هذا المسلسل راجيا ان ينال اعجباكم،ولا تحرمونا ارائكم

بتدور على لحظة أمل
ولا على طريق للنور
نفسك تحس أنك بشر
أنك أنسان بأحساس وشعور
مش هتلاقى
مش هتلاقى بين النور والضلمة فروق
طول مافى ناس تحت
وناس فوق
وسلاح قلمك مش بيغير
هد جبال الفرق وكسر
أنطق قول
أنا صوتى من الظلم برئ
شاعر أنا بحق وحقيق
ماملكش غير ورقة وقلم
وحياة عدم بشعور رقيق
أنا صوتى أعلى من السحاب
ومن العناد
ومن الشجر
وأزاى تحس أنك بشر
طول مابنكتب من غير فايدة
وكلامنا يترمى فى الدرج
تنقص حروفنا ولا زايدة
قلمى طفش من سجنه وهج
بتدور على لحظة حرة
مش راح أكتب أنا بالمرة
غير أهت ودموع وأنين
وده يرضى مين؟؟
يرضى مين أنى أتحبس جوة القلم
لحظة ألم
لحظة ندم
لحظة سكوت
وكله بيعدى ويفوت
نطق الحجر قالها أبو الهول
أن كلامك مش معقول
ولا مقبول
فاكر نفسك كدة أنسان
أكبرجبان
ترضى لية أنك تتهان؟؟
أحساس قلمك اللى انكتب
بقى فى أدراج أكرتها دهب
مش سلبية ولا تشاؤم
بس أنا باصص قوى للواقع
لازم تشعر أنك نادم
على أحلام الزمن الضايع
أنا مابقولش نبطل نحلم
أنا مابقولش نهد الدنيا
أنا مابقولش نعمل ثورة
أنا بحلم على قد ايديا
بس لأمتى هنفضل نحلم
.......بلاش
طب لأمتى هنفضل نكتب؟؟
مستينين نشوف النور
نعدى جسور
نلاقى بحور
وراها بيار
نفوت فى النار
ونعمل زار
وبرضه وحش الغربة ساكنا
عايش فى عقولنا ومساكنا
....مش مهم
بس أنا عندى ليك سؤال
وجوابه قرب المحال
بعد ده كله...
هل بتحس أنك أنسان
لما بتكتب؟؟

أيمان حمودة

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

من الممكن تكون في النور بس انت يكون عندك أمل .مش تعيش وانت مكسور وتكون حاسس بالفشل جرب وحاول واعمل اللي عليك .يمكن بكرة اللى بتحلم بيه يبقى بين ايديك.فى نور موجود مش تقلشق. بس النور محتاج طاقة تقويه علشان يظهر ويكون موجود .دور علي الطاقة الاول وعدها الأول أكيد حتقدر توصل للنور.
أخوك اسلام بسيونى